جواب نگارش پنجم صفحه 44 دفاع از میهن

صفحه44

شرح حال يا خاطره ی يكی از كسانی را كه در راه دفاع از ميهن فداكاری كرده اند،بنويسيد.

موضوع:شرح حال مصطفی چمران

مصطفی چمران ساوه‌ای در سال ۱۳۱۱ خورشیدی در خیابان پانزده خرداد تهران،بازار آهنگرها، به دنیا آمد.وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه انتصاریه،گذراند و دوران متوسطه را در دارالفنون و البرز طی کرد.سال ۱۳۳۲ با رتبه ۱۵ در رشته الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد.سپس با دریافت بورس تحصیلی به دانشگاه تگزاس ای اند ام آمریکا رفت و درجه کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی برق کسب نمود.مدتی بعد برای اخذ درجه دکتری در رشته پلاسما فیزیک به دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیا رفت.دکتر چمران در کنار زبان فارسی به زبان‌های عربی، ترکی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی مسلط بود و در کنار دانش،به هنر نیز توجه داشت.

مصطفی چمران از سن پانزده سالگی در جلسه‌های تفسیر قرآن سید محمود علایی طالقانی حاضر می‌شد؛ وی همچنین در درس‌های فلسفه و منطق مرتضی مطهری و در دیگر جلسات نیز حضور پیدا می‌کرد. وی از نخستین اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود. در مبارزات سیاسی دوران مصدق،از دوره چهاردهم مجلس شورای ملی تا ملی شدن صنعت نفت شرکت فعال داشت.

چمران پس از اتمام تحصیلات و پس از تظاهرات پانزده خرداد توسط خسرو قشقایی به همراه ابراهیم یزدی، رهسپار مصر شد و به تأسیس اولین پایگاه آموزش جنگ‌های مسلحانه پرداخت.او به مدت دو سال، در زمان جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور مصر، سخت‌ترین دوره‌های چریکی و پارتیزانی را آموخت و به عنوان بهترین شاگرد این دوره شناخته شد.

در سال ۱۳۵۰ موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان، در سفری به تهران ضمن ملاقات با مهدی بازرگان و گزارش خدمات در لبنان،از تشکیل یک مدرسه در شهر صور خبر می‌دهد و از ایشان معرفی یک مهندس مجرب جهت اداره مدرسه را خواستار می‌شود. مهندس بازرگان،چمران را معرفی می‌نماید.پس از تماس موسی صدر با چمران،این امر مورد قبول او قرار گرفته و وی دوباره همه چیز را رها کرده و به سوی لبنان رهسپار می‌گردد.

در ناآرامی‌های کردستان برای مقابله با جدائی طلبانی که با دولت مرکزی می‌جنگیدند همراه با ولی‌الله فلاحی، به آن منطقه رفت.در ناآرامی‌های مریوان از طرف دولت موقت به مأموریت رفت و مدت ده روز در آن جا ماند و پس از برگزاری جلسات متعدد برای بازگشت امنیت به منطقه و حاکمیت دولت مرکزی با بزرگان شهر به توافق رسید.

چمران پس از حوادث کردستان به تهران احضار شد و از سوی روح‌الله خمینی به سمت وزارت دفاع منصوب شد.او در سمت وزیر دفاع بیش از ۱۲۰۰۰ نفر را از ارتش پاکسازی کرد. وی پس از استعفای دولت موقت، به کار خود در وزارت دفاع ادامه داد در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ چمران از سوی آیت‌الله خمینی به سمت مشاور شورای عالی دفاع ملی منصوب شد.چمران در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی از تهران به نمایندگی انتخاب شد

با آغاز جنگ ایران و عراق،چمران به جبهه جنگ عزیمت نمود و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان نهاد. چمران در  نبرد با عراقی ها دلاوری ها و شجاعت های فراوانی به خرج داد و برای آزادی و پیروی ایران در میدان جنگ تمام توانش را گذاشت.

چمران در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ با اصابت ترکش خمپاره های دشمن از ناحیه پشت سر آسیب دید و در نهایت در بیمارستان سوسنگرد درگذشت و داستان زندگی اش به شکل غمناکی به پایان رسید.

دکمه بازگشت به بالا