جواب مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 149 عقاید و سبک زندگی مردم در ایران باستان

مطالعات اجتماعی هفتم: فعالیت صفحه 149

5- دعای تحویل سال چیست؟ ترجمۀ آن را در کلاس بیان کنید.

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

ترجمه: ای تغییر دهنده دلها و دیده‏ ها * ای مدبر شب و روز * ای گرداننده سال و حالت ها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال

6- دربارۀ یکی از موارد زیر از بزرگترها پرس و جو کنید و نتیجه را در کلاس بگویید.

الف) هر یک از اجزای سفرۀ هفت سین نماد چه چیزی است؟

سیب: سلامتی و زایش

سیر: دفع بیماری و تندرستی

سبزه: نشاط و شادابی

سمنو: خیر و برکت

سرکه: جاودانگی

سکه: ثروت

سنجد: گرایش به عقلانیت یا عشق

ب) سمنو از چه چیز و چگونه تهیه می‌شود؟

موادلازم: گندم، آرد سنگک

برای آماده کردن جوانه گندم، گندم های شسته شده را داخل آب سرد بگذاریدَ، به مدت ۲ روز خیس بخورد و روزی چند بار آب تازه بدهید تا زمانی که جوانه ها دیده شود.(سفید رنگ می شوند)

تا اینجا باید گندم های شما جوانه زده باشد. سپس آنها را آب کشی می کنید و جوانه های تازه را در ظرفی می ریزید. بعد با یک پارچه تمیز و خیس روی آن را می پوشانید. ظرف را در یک جای تاریک قرار بدهید. روزی ۳ یا ۴ بار با یک اسپری آب بپاشید تا خشک نشوند. یادتان باشد که رطوبت زیاد هم باعث ترشیدگی و گندیدگی جوانه ها می شود. (در اینجا جوانه ها ریشه می زنند)

الان باید جوانه ها ریشه زده باشند و رنگ سفید یا نقره ای داشته باشند. این گندم ها را بکوبید یا چرخ کنید تا به یک مخلوط نرم و یکدست برسید. سپس گندم های چرخ شده را با آب مخلوط کنید و از یک صافی رد کنید تا شیره آن جدا شود. می توانید با دست فشار بدهید تا شیره گندم کاملا از آن خارج شود. (شیرینی اصلی سمنو پزون ، همین شیره سفید رنگ است)

آرد را در داخل یک قابلمه بریزید و کم کم شیره بدست آمده را به آن اضافه می کنید و بعد از حل کردن شیره، یک مایع رقیق در آخر کار بدستتان می آید. ظرف قابلمه را بر روی شعله اجاق گاز قرار بدهید و مرتب هم بزنید تا زمانی که به جوش بیاید و غلیظ بشود. حواستان باشد که طی ۵ تا ۶ ساعت مرتب باید هم بزنید تا ته نگیرد و در آخر کار شبیه به حلوا می شود. در اینجا می توانید بادام را اضافه کنید

این را به خاطر داشته باشید که برای اینکه سمنوی شما خوشرنگ تر و شیرین تر بشود؛ می توانید مقداری از شیره جوانه را موقعی که سمنو در حال ته گرفتن هست داخل آن بریزید.

در انتها کمی آن را تفت می دهید و با اضافه کردن کمی آب سرد، سمنو را رقیق تر و خوش رنگ تر می کنید. سمنو حاضر شده را بمدت نیم ساعت داخل فر یا روی اجاق گاز، حرارت ملایم می دهید تا دم بکشد و حاضر شود.
دکمه بازگشت به بالا