جواب مطالعات اجتماعی هشتم صفحه 8 تعاون (2)

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 8

4- متن صفحه روبه رو، زندگینامه سه تن از خیرین مدرسه ساز را بخوانید. سپس در یک جمله بنویسید مهمترین پیام یا نکته‌ای که از خواندن این متن گرفتید، چه بود؟ به نوبت جمله‌های خود را در کلاس بخوانید.

به مادیات نباید دل بست چرا که نام انسان‌ها تنها با انجام کار نیک زنده می‌ماند و به فراموشی سپرده نمی‌شود همانطور که سعدی در شعرش سروده است (سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، مرده آن است که نامش به نکویی نرود).

5- یکی از اقدامات ارزشمند مردم کشورما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل جهاد سازندگی و رفتن داوطلبانه آن‌ها به مناطق محروم و روستاها برای عمران و آبادانی بود. درباره نهاد جهاد سازندگی از بزرگترها پرس و جو کنید و چند مورد از اقدامات این نهاد را در منطقه یا استان محل زندگیتان در کلاس بیان کنید.

جهاد سازندگی نهادی انقلابی بود، که در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان روح الله خمینی (ره) با شعار رسیدگی به مناطق محروم و دور افتاده در ایران تأسیس شد. این نهاد در تاریخ ۷ آذر ۱۳۶۲ به وزارت جهاد سازندگی ارتقاء پیدا کرد و به وزارتخانه‌ای در دولت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد. در پی ادغام با وزارت کشاورزی، در دی ماه ۱۳۷۹ فعالیت خود را تحت عنوان وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد و هم‌اکنون نیز یکی از وزارتخانه‌های دولت به‌شمار می‌آید.

دکمه بازگشت به بالا