جواب مطالعات اجتماعی ششم صفحه 19 چگونه تصمیم بگیریم؟

مطالعات اجتماعی ششم: فعالیت صفحه 19

تصمیم‌گیری کنید.
کاربرگه‌ی شماره‌ی 3 و 4 را در کلاس انجام دهید.

کاربرگه‌ی 3: تصمیم‌گیری

به‌طور گروهی موقعیت‌های زیر را بخوانید و تصمیم‌گیری کنید. درباره‌ی انتخاب‌های مختلف و نتایج آن‌ها در کلاس بحث کنید. هنگام تصمیم‌گیری، این سؤال‌ها را از خودتان بپرسید:

عکس: آیا این تصمیم:

  • برخلاف دستور دینی است؟
  • برخلاف مقررات و قوانین خانه،مدرسه و اجتماع است؟
  • باعث نگرانی و نارضایتی خانواده ام می شود؟
  • به سلامتی من یا دیگران لطمه می زند؟
  • برای دیگران یا خودم مشکل و دردسر به وجود می آورد؟

 

عکس موقعیت 1: امیر و آریا به آزمایشگاه مدرسه رفته اند تا چیزی را به کلاس ببرند. آریا وسط آزمایشگاه می دود و ناگهان به یک وسیله ی گرانقیمت برخورد می کند و آن وسیله می شکند.آریا تصمیم می گیرد زود از آنجا فرار کند و در جایی مخفی بشود و به امیر هم می گوید:به کسی نگو من این کار را کردم…

جواب:

 

آریا یک کار غیراخلاقی و غیرشرعی انجام داده است، اگر کسی هم کار زشت او را ندیده باشد بر اساس آموزه‌های دینی خداوند بر همه چیز آگاه است و می‌بیند بنابراین بهترین کار برای آریا این است که صادقانه به کار زشت خود اقرار کند تا بعدا برای او دردسری ایجاد نشود.

عکس موقعیت 2: پروین با برادر کوچک سه ساله اش به مغازه رفته است. در راه برگشتن از مغازه متوجه می شود که او یک بسته شکلات را از مغازه برداشته و همراه خودش آورده است….

جواب:

 

کار برادر پروین دزدی است و این کار از نظر قانون و شرع خلاف و حرام است و قطعا فروشنده راضی نیست. بنابراین پروین باید برگردد و بسته شکلات را به فروشنده پس بدهد.

عکس موقعیت 3: روز جمعه فرهاد به اتفاق خانواده و چند نفر از پسرهای فامیل به یک باغ رفته بودند.پسرعموهایش به او پیشنهاد می کنند از پل چوبی قدیمی روی رودخانه که بعضی قسمت های آن خراب شده است،عبور کنند.

جواب:

 

پیشنهاد پسرعموهای فرهاد اشتباه است و فرهاد نباید قبول کند. چون پل قدیمی و خراب است ممکن هنگام عبور از پل اتفاق بدی بیفتد و به آن‌ها آسیب برسد.

 

کاربرگه‌ی 4: تصمیم‌گیری

درباره‌ی موقعیت‌های زیر تصمیم‌گیری کنید. فراموش نکنید هنگام تصمیم‌گیری، «سؤال‌های مهم» را درباره‌ی آن تصمیم از خودتان بپرسید. نتیجه، دلایل و مراحل تصمیم‌گیری خودتان را در کلاس بیان کنید.

عکس موقعیت 1: مدرسه تعطیل شده است و شما می خواهید به خانه برگردید. در چند قدمی مدرسه می بینید که یک کیف کوچک روی زمین افتاده است. آن را برمی دارید و مشاهده می کنید مقداری پول در آن است اما نام و نشانی صاحب کیف در آن نیست. چه تصمیمی می گیرید؟

جواب:

 

آن کیف متعلق به یک فرد دیگر است و برداشتن آن خلاف شرع و اخلاق است. بنابراین آن را به نزدیک‌ترین مغازه در محله تحویل می‌دهم و با کمک مغازه‌دار یک کاغذ روی شیشه مغازه می‌زنم تا هر وقت صاحب کیف آن را دید برود و کیف خود را تحویل بگیرد.

عکس موقعیت 2: یکی از دوستان شما، کتابی را به امانت به شما داده است.دوست دیگری این کتاب را در دست شما می بیند و خواهش می کند تا به او بدهید که بخواند. او اصرار می کند که تا دو روز دیگر آن را می خواند و به شما پس می دهد.چه تصمیمی می گیرید؟

جواب:

 

چون آن کتاب متعلق به من نیست با احترام کامل به او می‌گویم که کتاب متعلق به فرد دیگری است و شما باید از او اجازه بگیرید و اگر صاحب کتاب اجازه داد من کتاب را به او امانت می‌دهم.

عکس موقعیت 3: شما به یک سالن ورزشی رفته اید.فردی در آنجا لباس های ورزشی حراجی پهن کرده است و می فروشد.دوستان شما از او خرید می کنند.شما پول کافی همراه ندارید و به لباس جدید هم نیاز ندارید اما دوستان به شما اصرار می کنند و حاضرند به شما پول قرض بدهند… .

جواب:

 

من باید قدرت نه گفتن داشته باشم، چون پول کافی همراهم ندارم و نیازی هم به آن لباس ندارم نباید آن را بخرم چون این کاری نوعی اسراف است و همچنین سبب ناراحتی خانواده می‌شود.

عکس موقعیت 4: مدرسه تعطیل شده است و شما و دوستانتان می خواهید به خانه بروید.دوستتان از شما خواهش می کند که با هم به یک فروشگاه لوازم ورزشی بروید تا وسیله ای بخرد و فروشگاه هم از آنجا خیلی دور است… .

جواب:

 

خانواده‌ام از من خواسته‌اند که بعد از تعطیل شدن مدرسه مستقیم به خانه بروم و این قانون خانه ماست بنابراین من باید از دوستم معذرت‌خواهی بکنم و از به خانه بروم چون در غیراینصورت خانواده نگران و ناراحت می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا