جواب فارسی هفتم صفحه 84 نصیحت امام

فارسی هفتم ، صفحه ی ۸۴

خود ارزیابی

۱.چرا دانش آموزان از نصیحت کردن امام خودداری کردند؟

جواب۱: چون معتقد بودند امام از همه ی گناهان به دور است .

۲.چگونه می توان برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشور مفید بود؟

جواب ۲: با انجام کارهای پسندیده ، احترام به والدین ، خوب درس خواندن ، عمل به وظایف اسلامی وانسانی ، نیکو کردن اخلاق

۳.درباره عبارت “حرم ، دل را آرام می کرد و مدرسه اندیشه اش را” توضیح دهید .

جواب ۳:  در حرم روحش آرام می شد و ایمانش زیاد می شد.ودر مدرسه چون پاسخ سوالات علمی اش را می گرفت اندیشه اش آسایش میافت . اشاره به علاقه مندی و اعتقادو وابستگی وی به دین واعتقادات دینی و علم دارد.

کار گروهی 

۱.درباره ی یکی از بزرگان محله زندگی خودتان گفت و گو کنید.

جواب ۱: میرزا کوچک خان جنگلی

او مبارز ملی گرا ، رهبر جنبش جنگل و از مبارزان انقلاب مشروطه و همچنین رییس جمهور جمهوری سوسیالیستی گیلان  واز اهالی رشت بود.

۲.قسمت هایی از کتابی را که درباره زندگی یکی از دانشمندان یا شهیدان است در کلاس بخوانید و درباره آن گفتگو کنید.

کتاب آشنایی با گالیله

قسمت هایی ازین کتاب را میخوانیم:

” اعضای این انجمن را دانشمندان و متفکرانی تشکیل می دادند که به هیچ دانشگاهی وابسته نبودند و هیچ تعهدی برای حمایت و طرفداری از کسی نداشتند. در ضیافت شامی که با حضور گالیله در این انجمن برپا شد ، اولین بار و به طور تصادفی از واژه ی تلسکوپ استفاده شد. یکی از دوستان قدیمی روبرتو بلارمینو بود که در آن زمان کاردینال شده بود و عضو دادگاه تفتیش عقاید بود.در این ملاقات کدورت کوچکی  میان این دو دوست به وجود آمد .گالیله محتاطانه  به بلارمینو اشاره کرده بود که مشاهدات نجوم و کیهان شناسی کپرنیکی را که بر اساس آن زمین به دور خورشید میچرخد شد تأیید می‌کند. بلارمینو نامه‌ای به دادگاه تفتیش عقاید نوشته تا تحقیق شود که آیا گالیله به طور رسمی نظر کپیرنیک را تدریس کرده است یا نه ولی موضوع در آنجا مسکوت ماند و بعد ها باعث محکومیت گالیله شد. گالیله بعد از بازگشت به فلورانس همچنان به مشاهدات ستاره‌شناسی خود ادامه داد.او قصد داشت از تغییر موقعیت قمر های مشتری به عنوان نوعی ساعت نجومی استفاده کند به گونه ای که دریانوردان بتوانند طول جغرافیایی و زمان را به ترک آن کمک کنند. این دقیقاً همان مشکلی بود که دریانوردان در قرن هفدهم میلادی با آن مواجه بودند .گالیله در همین زمان مطالعاتی در مورد هیدرواستاتیک انجام داد و نتایج مطالعات اش را در کتاب کوچکی نوشت که در ۱۶۱۲ میلادی دوباره به چاپ رسید.”

دکمه بازگشت به بالا