جواب فارسی هفتم صفحه 44 فصل آزاد،درس پنجم

فارسی هفتم ، صفحه ی ۴۴

درس آزاد: حکیم عمر خیام 

حکیم عمر خیام فیلسوف،ریاضی دان،ستاره شناس،شاعر و همه چیز دان ایرانی است که در قرن پنجم هجری در نیشابور به نیا آمد.اگرچه جایگاه علمی خیام بالاتر از جایگاه ادبی اوست،اما شهرت جهانی وی به دلیل رباعیات اوست. رباعیات خیام به بیشتر زبان های زنده ی دنیا برگردان شده است  که معروف ترین آن  ترجمه ی ادوارد فیتز جرالد به زبان انگلیسی است.

خیام در زمان سلجوقیان می زیست . او تحصیلات عالیه ی خود در زمینه ی علوم اسلامی را در دانشگاه نظامیه ی نیشابور گذراند. ابن دانشگاه به دستور نظام الملک بنا شده بود ودانش آموختگانی چون عطار ، انوری و امام محمد غزالی نیز از دانشجویان آن بودند.

علاوه بر این خیام از شاگردان ابن سینا نیز بود و به قدری برجسته و دارای پشتکار و هوش سرشاری بود که به او لقب “جانشین ابن سینا”را داده بودند. از القاب دیگر او می توان به حکیم، حجه الحق وامام عصر اشاره کرد.یکی از برجسته ترین اقدامات وی تدوین تقویم جلالی ایران بود.محاسبات منسوب به خیام در این زمینه هنوز معتبر است و دقتی به مراتب بالاتر از گاه شماری میلادی دارد.نقش خیام در حل معادلات درجه ی سوم ومطالعاتش در رابطه با “اصل پنجم اقلیدس” نام او را به عنوان ریاضی دان برجسته ی تارخ ثبت کرده است. از وی رسالات برجسته ای در زمینه های ریاضیات،فلسفه،فیزیک،ادبیات باقی مانده است. جالب است بدانید که یکی از حفره های ماه و یک سیارک به نام این دانشمند ایرانی ثبت شده است. یادش گرامی و راهرش پر رهرو باد

دکمه بازگشت به بالا