جواب علوم تجربی هفتم صفحه 15 اتم ها؛الفبای مواد

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 15

در یک فعّالیت گروهی دربارهٔ کاربردهای چند مادهٔ پرمصرف در زندگی روزانه تحقیق، و
نتیجه را به صورت یک روزنامهٔ دیواری به کلاس ارائه کنید.

1.پارچه

یکی از پراستفاده ترین ماده های هرکشوری پارچه می باشد که عموماً از ریسیدن نخ به وجود می آید. امروزه پارچه های به شدت زیبا با طرح های مختلف و رنگ های زیبا در کارخانه های نساجی تولید و به استفاده عموم می رسد. بخش عمده این پارچه ها برای پوشش مردم و بقیه برای دکوراسیون و چیزهای دیگر به کار میرود. در سال های گذشته تولید پارچه از پنبه به شدت بیشتر از نفت و مشتقات آن بود ولی در 10 ساله ی اخیر تقاضا برای پارچه های پلی استری به شدت بالا رفته و مورد توجه همگان قرار گرفته است.

2.نوشت افزار

از سری مواد به شدت پراستفاده و محبوب همگان است مانند : مداد نوکی ، خودکار ، مداد سیاه و …

یک دانش آموز، یک معلم ، یک دانشجو ، یک دفتردار و …  همواره نیازمند دفتر و کاغذ و انواع نوشت افزار برای یادداشت کردن مواردی خاص هستند و همواره به دنبال استفاده از این نوع مواد می باشند. مداد های اولیه صرفاً کلوخه ها و خورده های گرافیت بودند. به مرور زمان به شکل قلمی درآوردند و دور آن نخ پیچیدند و از هر طرف که لازم بود آن را باز می کردند و به مرور تبدیل به این مداد هایی شد که ما امروزه استفاده می کنیم.

3.مواد شوینده

از زمانی که یادمان هست نظافت و تمیزی بحث مهمی بوده و سلامت روحی و روانی جامعه به آن باز می گردد. موادهای شوینده هم نقش اصلی این عرصه را ایفا می کردند. در شست وشوی صورت و بدن ، شست وشوی لباس ها ، تمیزی خانه و وسایل ، ضدعفونی وسائل در دوران کرونا و در بیمارستان ها و … همه ی این ها به طور مستقیم به مواد شوینده وابسته اند.

 

فعالیت صفحه 15

الف) با دقت به شکل زیر نگاه کنید و دربارهٔ برداشت خود از این شکل در کلاس گفت و گو کنید.

این شکل تفکر دو فرد مختلف در مورد ذرات تشکیل دهنده ی سیب را نشان می دهد.

ب)هر یک از این دو نفر دربارهٔ ماده و ذر ههای ریزتر تشکیل دهندهٔ آن تصوّراتی دارند. شما چه فکر می کنید؟

یکی از آن ها فکر می کند که سیب از ذرات کوچک با چشم غیر مسلح قابل دیدن است تشکیل شده در حالی که دیگری فکر می کند سیب از ذرات بسیار ریز تشکیل شده که عملاً قابل دیدن با چشم غیر مسلح نیستند.

دکمه بازگشت به بالا