جواب علوم تجربی هشتم صفحه 20 تغییرهای شیمیایی در خدمت زندگی

پرسش متن صفحه 20

چگونه می توانید مشخص کنید که گاز تولید شده چیست؟ با دمیدن آن در آب آهک یا روی شمع – اگر آب آهک شیری رنگ شد و شعله شمع خاموش شد یعنی گاز ان کربن دی اکسید است

آیا از این تغییر شیمیایی می توان برای انجام دادن کار استفاده کرد؟ بله

 

آزمایش کنید صفحه 20

مواد و وسایل
قوطی خالی فیلم، قرص جوشان، آب
روش اجرا
یک قوطی خالی فیلم را تا نیمه از آب پر کنید؛ سپس یک قرص جوشان را نصف کنید و درون آن بیندازد و در آن را محکم ببندید(قرص جوشان ویتامین C و جوش شیرین دارد).

حال قوطی را وارونه روی زمین قرار دهید و کمی از آن فاصله بگیرید. چند ثانیه منتظر بمانید و مشاهدات خود را یادداشت کنید. از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید؟ این آزمایش را با قرار دادن یک تخته پاک کن روی قوطی دوباره انجام دهید و نتایج را در کلاس به بحث بگذارید.

در قوطی باز می شود و به اطراف پرتاب می شود . به دلیل این که در قرص جوشان موادی وجود دارد و زمانی که با آب واکنش می دهد گاز کربن دی اکسید تولید می کند. این گاز کربن دی اکسید به در قوطی فشار آورده و ان را باز می کند.

گاز کربن دی اکسید نیرو به در وارد کرده و اگر یک تخته پاک کن روی آن قرار دهیم ، آن را پرتاب می کند.

 

فعالیت صفحه 20

با استفاده از قرص جوشان، آب، بطری خالی و ابزار مناسب، یک جسم متحرک بسازید و راه هایی برای افزایش سرعت آن پیشنهاد کنید.

در بطری باز کرده و یک لوله در ان تعبیه می کنیم. سپس بطری را پر ازآب کرده و روی 4 چرخ کوچک قرار می دهیم و با کش یا چسب فیکس می کنیم که تکان نخورد. بعد از آن قرص جوشان ها را در آب ریخته و مشاهده می کنیم که ترکیب حاصل با تولید گاز کربن دی اکسید فشار ایجاد می کند و حسم را وادار به حرکت می کند.

برای افزایش سرعت می توان تعداد قرص های جوشان را زیاد کرد.

دکمه بازگشت به بالا